Monday, April 03, 2006

Cabaran buat Kakak

Last weekend kakak balik rumah lepas hubby ambik kat sekolah asrama dia. Bila sampai rumah aku tanya camne sekolah....dan-dan tu dia terus nangis...katanya tak suka sekolah tu pasal cikgu tak mengajar sangat.....cikgu suruh buat eksperimen tapi tak explain kenapa buat eksperimen tu.....pastu tiap-tiap bulan peksa & ada kuiz....peksa bulanan & kuiz akan contribute certain percentage of final exam......bla...bla...bla.....dia kata tak der masa nak study pasal petang-petang kena main.....setiap kali orang telefon tanya pasal sekolah dia menangis....hehehe...sabo jer lah....I just listen to her complaint but pasal aku dah alami semua tu, aku minta dia bersabar.....

Aku tahu dia tak suka sekolah tu pasal MRSM nie cara pengajaran agak berbeza dari sekolah gomen. Tapi aku suka kakak sekolah kat sana yang ajar dia untuk berfikir why & how bukan hanya menerima dan melancar apa yang cikgu ajar tanpa memahami pelajaran tersebut. Aku nak dia lebih kerap bertanya pada cikgu dan menganalisa setiap tugasan yg cikgu beri. Maybe it will take sometime for her to adjust to the new environment. Cuma apa yang dapat aku tolong hanya dengan memberi encouragement and support. I told her I don't expect her to excel in this few months but I want her to understand what she learned at school.

So Kakak, good luck & we'll miss you at home! For the time being, ayah, adik & umi akan jenguk kakak every week sampai kakak dapat adjust dgn cara pembelajaran di sana.....ok?